Ученици от Благоевград мръзнат жестоко при спускане от Седемте рилски езера, лифтът спрян заради лошото време, вървят километри пеша, не им връщат парите

242-01-06666-90866_n-copy

Учителят Ст. Вълков: Да прибера децата живи и здрави, това беше единственото, което ме вълнуваше в онзи момент

Управителят на „Рила спорт” Славейко Стайков: На групата беше предложено да изчака времето да се оправи и да бъдат извозени, не пожелаха, тръгнаха пеш

Над 20 деца от шести и десети клас на две благоевградски училища, кръжочници по биология към Обединения детски комплекс (ОДК), вървяха близо 2 км мокри и премръзнали в планината на връщане от екскурзия до Седемте рилски езера. Опасният поход бе заради отказа на персонала на лифта да свали младежите, макар те да си бяха платили таксата за ползване на съоръжението. Длъжностните лица били спрели лифта заради лошите метеорологични условия и категорично отказали да го пуснат, въпреки опасността децата да премръзнат в късния следобед при слизането надолу.

Учениците предприели похода до Седемте рилски езела заедно със своя учител в школата Стоил Вълков и представители на Национален парк „Рила”. Децата тръгнали от Благоевград към Паничище заредени с приповдигнато настроение и бодър дух.

„Отдавна исках да видя езерата, никога не съм идвала тук. Останах повече от очарована от видяното, нямам думи да опиша чувството”, каза десетокласничката Ивелина Георгиева. След като пристигнали на място, ръководителите закупили карти за лифта, който да ги извози до хижа „Рилски езера”, намираща се близо до самите езера. Ентусиазмът и доброто настроение на учениците обаче бързо секнали и били помрачени, когато дошло време да поемат към паркинга, където ги чакал автобусът, за да се приберат в Благоевград.242-01-06666-Славейко-Стайков-управител-на-лифта

„Времето изведнъж се развали, както си беше слънчево и топло, небето посивя и подсказа, че идва буря”, казаха учениците. „Г-н Вълков веднага ни събра всичките и тръгнахме към хижата с идеята да се качим на лифта и колкото се може по-бързо да стигнем до рейса. Това обаче не се случи, тъй като, когато пристигнахме в хижата, ни казаха, че няма да ни качат на лифта, защото времето било лошо и съоръжението е спряно. Въпреки че учителят направи всичко възможно да пуснат лифта и да се придвижим до паркинга, ни беше отказано. Тогава поехме по пътя пеш, вече припръскваше и беше много студено. Вървяхме бързо, тъй като искахме да изпреварим дъжда, много от нас се спъваха и падаха. Добре че с нас беше г-н Стоил Вълков, той непрекъснато ни подкрепяше и като видеше, че някой закъсва, отиваше до него и му помагаше. Опитваше се да ни разведрява, но си личеше, че и той е уплашен. Небето се беше стъмнило, все едно идваше потоп, а ние едва ходехме. Накрая, когато видяхме пред нас автобуса, се разпищяхме от радост, щастливи, че сме на сигурно и закрито място. Тази екскурзия ще я запомним за цял живот”, разказаха благоевградските ученици.

Ръководителят на групата Стоил Вълков сподели: ”Да прибера децата живи и здрави, това беше единственото, което ме вълнуваше, докато се спускахме надолу. Времето ни изигра лоша шега. Щастлив съм, че всичко завърши добре, децата бяха изключително смели. Поисках от отговарящите за лифта в планината да свалим децата, но те отказаха. Затова тръгнахме пеша”, разказа Вълков. Той беше възмутен не само от поведението на служителите, но и от факта, че след като им били събрани по 9 лв., за да ползват лифта в двете посоки, парите за обратния път не им били върнати.242-01-06666-007531_n

„Повдигнах въпроса за парите на децата, но от там отказаха, политиката им не била такава. На всяко дете дадоха лифт карта, с която в срок до 22 октомври т.г. да дойдат отново на езерата и да ги извозят с лифта”, допълни преподавателят, не криейки възмущението си.

„Това е повече от абсурдно, не стига че оставили децата да вървят пеша, а и парите отказали да им върнат”, категорична е майката на Ани Цветкова.

С молба да коментира случилото се потърсихме управителя на фирма „Рила спорт”, отговаряща за лифта до Седемте рилски езера, Славейко Стайков.

„Нещата са точни и ясни. Има наредба, в която изрично е упоменато, че когато метеорологичните условия не позволяват лифтът да работи, той бива спиран. При това положение съоръжението трябва да бъде спряно, защото има опасност мълния да удари дърво или да доведе до авария на лифта. Фирмата ни не поема ангажимент да осигурява обратно транспорт при подобни ситуации, тъй като става въпрос за природна стихия, която няма как да бъде предвидена от нас и не е по наша вина. Точно поради тази причина не се връщат и парите от купените двупосочни билети, още повече че те са със срок от 7 дни. Което означава, че туристите имат право да се възползват от билета в друг ден в рамките на този едноседмичен период. На групата беше предложено да изчака времето да се оправи и да бъдат извозени, не пожелаха, тръгнаха пеш. Що се отнася до парите, нама как да им ги върнем, ние и без това им направихме 30 % отстъпка, вместо 12 лв. те платиха по 9 лв. – това е всичко. Но ако от връщането на тези пари зависи да се оправи държавата, ще им ги върнем, въпреки че отстъпката, която им направихме, беше повече от добра”, коментира Славейко Стайков.

От своя страна Стоил Вълков репликира, че е нямало как да остане в хижата с децата и да чакат времето да се оправи, тъй като нямало никакви индикации за подобно нещо. „Бурята се усещаше, как можех да рискувам да чакаме с децата времето да се оправи, ами то реално се оправи на другия ден, какво щяхме да правим, ако бяхме останали там?”, попита риторично Вълков.

Оплакването на групата благоевградски ученици от служителите на лифта е капка в морето, твърдят запознати. Те са кетегорични, че в подобни ситуации попадат и други туристи, тръгнали към Седемте рилски езера. И ако поводът с времето при този случай звучи убедително, не са малко случаите, когато се измислят формални причини да се отказва на туристите необходимото обслужване, подхвърлят любители на планинаата.

Снимките:

1 Премръзналите деца вървяха по стръмния участък до паркинга

2 Славейко Стайков

3  Снимки за спомен от екскурзия

Вестник „Вяра“

Започнете да пишете и натиснете Enter за търсене