Вестник ГРАДЪТ представя: „Соната за пиано и сърце“ с Елена Биларева
Днес във вестник ГРАДЪТ – Гоце Делчев, гостува поетесата Елена Биларева.
Тя е родена в гр. Гоце Делчев, на 33 години е. В момента живее между Швейцария и България. Започва да пише на 26 – годишна възраст.
Магистър по статистика… и поет по душа 🙂
– Здравей, Ели! Скоро излезе новата ти поетическа книга „Соната за пиано и сърце”. Разкажи ми повече за нея.
– „Соната за пиано и сърце” е четвъртата ми по ред поетическа книга. Стихотворенията в нея бяха написани за около 3 години. Редактор е един от най-интересните човеци, които познавам – великолепната поетеса Камелия Кондова.
Книгата беше издадена от издателство „Буквите”, а художник на илюстрациите и корицата е изключително талантливият художник и мой приятел – Николай Маринов, също от Гоце Делчев.
Хората, чели книгата казват, че това е най-силната ми стихосбирка до момента и че в нея личи израстването ми и като поет, и като личност. Темите в нея са разнообразни, както е пъстър и животът.
– Какво те вдъхновява?
– Хубавите стихотворения, хубавата музика, добрите постъпки, обичта на близките ми, но също така и страните на живота, които определяме като лоши и болезнени. Всичко, което предизвиква емоции, има силата да вдъхновява.
– Книгите, от които черпиш вдъхновение в живота, са…
– Тези, които ни учат да бъдем добри и да разпознаваме доброто. Една такава книга, която препрочетох наскоро, е „Сърце” на Едмондо де Амичис. В последните години чета основно поезия и разкази. Харесвам разказите на Здравка Евтимова, защото освен, че са майсторски и човешки написани, в тях има и доза надежда. Надеждата винаги вдъхновява.
– Поезията за теб е…
– … удоволствие и начин да опознаем по-добре себе си и другите – без граници, без условия, без табута. Писането е сложно и капризно занимание, което ми дава възможност да изразя определени емоции и да им помогна да намерят пътя си извън стихотворението. Писането за мен е вид терапия – то преработва емоциите и помага за преодоляването и преобразуването им в по-висши емоции и действия, каквито са прошката и благодарността.
– Има ли рай за поета? И как си го представяш?
– Не знам дали има. Може би е в усещането за хармония. В усещането, че хората имат нужда от това, което им казваш.
– А ад?
– Самата поезия е и ад, и рай сама по себе си.
Който пише, носи голяма отговорност.
– Любовта е…
– Любовта е отношение. Любовта е да усетиш от какво има нужда съществото срещу теб.
Всъщност Надежда Захариева го е казала много точно:
„Любов е да раздаваш душата си без жал
и мигом да забравяш кому какво си дал.”
– Какво мислиш за изкуството в България? Обръща ли му се достатъчно внимание?
– За всеки „достатъчно” е нещо различно. Зависи какво искаш, към какво се стремиш и доколко действителността може да отговори на очакванията ти. От една страна творецът трябва да има реални очаквания, а от друга страна да се стреми да разпознава шансовете си. А това, което има да се случва, то се случва.
– Четат ли младите хора книги? Това ми е любим въпрос. Не може без него. 🙂
– Не мога да кажа дали четат или не. Нямам поглед върху всички млади хора 🙂 Много от познатите ми четат книги. Но понякога проблемът не е в нежеланието да четеш, а в това, че не можеш да откриеш подходящата за теб книга. Но пък книгата е като приятел, който те открива в определен момент от живота ти и ако не те е открила днес, може би днес не е бил точният момент.
– Елена Биларева е…
– …човек, който непрекъснато си задава въпроси.
– Благодаря ти, Ели. Какво би казала на читателите на „ГРАДЪТ” и специално на тези, които обичат поезията и книгите?
– Пожелавам ви винаги да откривате книгите, които ви зареждат.
Потапям ви в магията на нейните думи…
Струваш ли си?
Ще те намеря
с очите на скитница
и в полъха на въздишките,
и в топлата пазва на житница,
и в облата болка от пришките.
Ще те търся –
без път под краката ми,
дори и с подметки износени.
Ще сложи диоптър от чакане
сърцето след дългото просене.
Изтръпна ми вярата, чуваш ли?!
Подбих си очите от взиране!
И питам се вече: А струваш ли
толкова трудно намиране?
Съдбоносно сиво
Опушено небесно сиво –
цветът на тайните. На шанса.
Поглъщат прах и гледат диво
в средата на самия дансинг
мъже със въдици в очите
и с токов удар във сърцата.
Мъже – отчаяни спасители.
Мъже с вериги по краката.
Взаимно лампите се дебнат –
загатват форми и усмивки.
Мъже различни – едри, дребни.
Мъже с добри жени до мивките.
Мъже от крайните квартали.
Мъже с трамваи във душите.
Мъже, които биха дали
сърцата си, ако ги имаха,
на тези, дето ще разровят
прахта на скучния им делник.
Мъже с вкуса на пет отрови.
Мъже с глада на сто отшелника.
Завиват се с небе, а зъзнат.
Не спят, а все насън живеят.
Мъже с истории премръзнали,
защо очите ви сивеят?
Соната за пиано и сърце
Ти все още не знаеш за нея. Тя се мери с коралите –
несравнимо е цветна във своите дълбоки води.
Често кипва кръвта й и вечеря сама с канибалите
или гази сред остри стъкла с побелели пети.
Ти не знаеш за нея. Тя се ражда наравно с кометите
и пилее по малко от себе си с петъчен чар.
Тя е тъмна, загадъчна, нощем очите й светят,
но съвсем по човешки старее във своя кошмар.
Остарява по книга – зад плътните, тъмни пердета,
с глаукомата, лошото кръвно и остър артрит.
Но в корсета си още пристяга вика на моретата,
а очите й носят цвета на воднист сталактит.
Вечер плаче сама. Или не – със Бетовен във стаята.
Стар часовник отмерва минути в живота й глух.
Куп дантели красят черешовия гръб на пианото.
А тя свири Бетовен в сърцето си само по слух.
Be the first to leave a review.