Доказано! Град Смолян – гнездо на корупцията в държавата, която там я няма!
Хората, които се занимават с изкуство, посипват тези дни главите си с пепел. Не стига че държавата не отпуска и един процент от брутния вътрешен продукт за културата, но в бъдеще и толкова няма да дава. Защото се оказва, че част от нищожните пари за арта са били крадени.
Схемата лъсна покрай скандала с директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград Левон Манукян и шефа на Смолянския театър Румен Бечев. Двамата подписвали договори за хора, които не познавали, но уж били ангажирани за организиране на гастроли. И кутията на Пандора се отвори.
Мариан Бозуков бе назначен миналия четвъртък за директор на театъра, след като досегашният Румен Бечев бе освободен заради разследването за фиктивни договори и източване на пари, което поде прокуратурата в Пловдив.
След което, новият директор на Родопския драматичен театър, Мариан Бозуков е освободил от работа главната счетоводителка, която е била назначена през месец август т.г. В момента се работи и по прекратяване на договор с фирмата, която е обслужвала счетоводството и ТРЗ на театъра, както и по прекратяване на всички фиктивни трудови договори, заяви директорът на театъра Мариян Бозуков.
Часове преди разпита на Бечев от Министерството на културата съобщават, че проверка на ведомството е установила сериозни нарушения, които повтарят схемата, разкрита в Театрално-музикалния и филхармоничен център – Разград.
Подобно на аферата „Манукян“ и в Смолян имало изтичане на големи суми пари към няколко фирми чрез фиктивни назначения и ползването на външни дружества за реклама. Сумата е идентична на тази, по която вече беше повдигнато обвинение на директора на Разградския културен институт. Актьори от трупата в Смолян, пожелали анонимност, коментират, че в тяхната културна институция изтичането на средства може да надхвърли сумата в Разград, която според прокуратурата е в размер на 1,7 млн. лева.
Списъкът на проверяваните трупи се оказва твърде дълъг, а сред тях са театрите в Пазарджик, Благоевград, Бургас и Плевен.
Как е действала схемата?
Директорите на трупите са сключвали договори с продуцентски фирми за представления. Спектаклите са били реализирани със средства от бюджета на театъра, а след това продуцентската компания организира гастроли с постановките в различни градове, като прибира печалбата. Каква е далаверата за драматичния театър? Той получава държавна субсидия от Министерството на културата, както е по закон. А според него всеки лев приход от билет се дотира с 3 до 4,50 лв. от министерството. Така в касата на театрите се трупат солидни средства, а дали част от печалбата от турнетата се е делила с директорите, не е ясно, а може би това е било договаряно устно.
Така например Бургаският театър е сключил пет договора за разпространение на представления с „Вива Арте“ ООД от 2022 до 2023 г., по които са отчетени разходи за 647 945,20 лв. и приход за същия период 712 258 лв. Тези договори са за разпространение и създаване на представленията „Лъжата“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Милена Маркова, „Умопомрачение“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Омразна любов“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Ревност“ с Асен Блатечки, Мария Сапунджиева, Стефан Иванов. Режисьор на всички постановки е тогавашният директор на театъра Борислав Чакринов, който неотдавна си отиде от този свят. С подписаните договори за „Умопомрачение“, „Омразна любов“ и „Ревност“ Чакринов нарушава и закона, защото заради сумите над 70 000 лв. е бил длъжен да обяви обществена поръчка.
Плевенският театър пък е даден на прокуратурата на основание чл. 19 от Закона за държавната финансова инспекция. Предмет на разследване са договорите на театъра с продуцентската компания „Мелпомена груп“ ООД за периода от 1 януари 2022 г. до 30 септември 2023 г.
Спектаклите, реализирани с продуцентската компания, са „Вражалец“ от Ст. Л. Костов с участието на Любо Нейков, Станимир Гъмов, Петьо Петков-Шайбата, Албена Павлова, Невена Бозукова, „Благородният испанец“, поставен от Асен Блатечки, с актьорите Станимир Гъмов, Румен Угрински, Петьо Петков- Шайбата, Албена Павлова, Невена Бозукова. Друго заглавие е „Съкровището на Силвестър“, отново поставено от Асен Блатечки, а участниците пак са неизненадващи – Станимир Гъмов, Калин Врачански, Петьо Петков-Шайбата, Стефан Иванов, Стефан Рядков, Невена Бозукова. Родопският драматичен театър „Николай Хайтов“ в Смолян също е проверяван от прокуратурата. Той пък има договор с продуцентска къща „Ажур Пико“.
Интересна е ситуацията в театъра в Пазарджик. Извършен в него одит е констатирал разходи за разпространение и продажби на билети от външни фирми в размер на 2 038 754 лв. за 2022 г. и 2 366 886 лв. за 2023 г. Това са близо 90 процента от всички разходи за външни услуги. Над 4,2 млн. лв. от тях са извършени към 3 юридически лица по 5 сключени договора. Те са с „Театър Мелпомена“ ЕООД, „Театър Алвина“ ООД и „Ажур Пико“ ЕООД. Въпреки че сумите надхвърлят 100 000 лв., обществена поръчка не е обявявана.
Схемата е действала дълго време, без да има никаква информация за обема на свършената работа, както и данни за разходите на разпространителя. Няма доказателства и колко е действителният брой на продадените билети. Част от фактурите надвишават договорената максимална стойност.
Приходите на драматичния театър „Константин Величков“ в Пазарджик за 2022 г. са 1 252 179 лв., а разходите – 5 312 198 лв. За периода от 1 януари 2023 до 30 септември 2023 г. са 1 314 377 (приходи), 5 084 430 лв. (разходи), което го нарежда на второ място по извършени разходи след Народния театър „Иван Вазов“. Извършеният одит доказва, че театърът в Пазарджик е отчел представления, които не са се състояли, но билетите за тях са субсидирани от Културното министерство, а приходите не са внесени в сметката на театъра.
В рамките на периода на одита разходите за заплати са скочили със 17%. Директорът е определял и допълнително материално стимулиране, което се е движело от 100 лв. до 12 000 лв.
Примерите са още много, а цифрите са стряскащи, тъй като заплатите в повечето театри у нас се придържат към средната за България. Най-фрапиращото е, че измамата върви от години и няма как Министерството на културата да не е било наясно с нея.
Сегашният министър Найден Тодоров предложил преди дни радикални промени и създаването на единна система за продажба на билети, единна система за счетоводство и управление на човешките ресурси и единна деловодна система за регистриране на договори. Защо всичко това не е било регламентирано досега, не е ясно.
Председателят на Съюза на артистите в България Христо Мутафчиев също не пропусна да коментира ситуацията.
„В последните няколко дни се извърши престъпление в българския театър. Има конкретни виновни, но като цяло това е едно много грозно петно върху целия ни културен сектор и най-вече върху хората, които работят в сценичните изкуства. Осъзнавам, че явно не сме били достатъчно бдителни и може би не сме реагирали при различни сигнали, които сме получавали, за да алармираме навреме за пробив в системата. Силно се надявам в момента контролните органи в Министерството на културата, както и всички компетентни институции в държавата да си свършат работата и да осветлят обществото за случващото се. Пред нас се изправиха много проблеми, но и много въпроси“, пише той във Facebook. Според него е време „да помислим как се разходват средствата за култура и дали се разпределят по предназначение“. „Необходимо е да знаем, че държавата ще упражни контрол и ще защити правата ни. Всички ние, които протестирахме миналата година и извоювахме рекорден бюджет култура, трябва да получим увереност, че битката ни не е била напразно. Отказвам да ни третират като престъпници, защото знам и съм убеден, че хората, които защитавам, не са такива. Очаквам виновните да понесат отговорност“, завършва той.
Колкото и изкуството да не е приоритет на нито една партия, тези промени трябва да се направят веднага. От целия абсурд възникват и куп други въпроси. Какви са хората, които биват назначавани за директори на театри, опери, галерии? Виновниците трябва светкавично да бъдат отстранени и наказани, а критериите за избор на шеф на театър да станат наистина сериозни.
Отвратително е хора на изкуството, които се занимават с духа и интелектуалното извисяване на публиката, да падат до нивото на мошеници. Грозният скандал нанася страшна имиджовна щета на тези, които се обявяват за контрапункт на духовната нищета. Някои от тях по нищо не се различават от политиците, които предизвикват всеобщо отвращение. Уж артисти и режисьори се борят срещу далаверите и корупцията от сцени и екрани, а усвояват порочните практики на схемаджиите. И те като депутатите все не били разбирали, че вършат нередности.
Толкова е жалко, че като в пиеса на Шекспир някой трябва да дойде и да прибере труповете.
Друг е въпросът дали нещата ще се променят и след това
Be the first to leave a review.