Покровители на виното и веселието
„Виното е най-полезното от питиетата и най-вкусното от лекарствата“ (Хипократ)
Творческите чудеса на природата, тяхната магичност и необяснимост, са станали причина човекът да развихря фантазията си и да открива божествени намеси в много свои действия и в битието си. Така се е случило и със създаването на виното и всичко друго, което създава в голяма степен смислието на човешкия живот. Да си позволим, макар и в една бегла маркировка, да представим това, на което човекът дължи онова нещо, което прави живота му радостен и весел – ВИНОТО и създателите, и покровителите му.
А това са редица богове и божества из все що има земя и човеци из нея и най-вече из земите на Тракия, Рим и Македония и тачени вече от хилядолетия.
Приема се, че дивата лоза ще да е опитомена от човека някъде около 10 000 години преди раждането на Христа. И това е станало из земите на Балканите. Траките най-вероятно са изпреварили и Македония, а и Рим, пък и всеки в света. Това потвърждава и Страбон в книга 15, стр. 88, касаещо Вавилон, като е изпреварена и тази велика древна цивилизация. Страбон пише: „… лозе там не е расло преди да засадят тракийците. Понеже лозя нямаше там, те за първи път засадиха лози в Созиена и Вавилон. Те не копали дупки, но втиквали в земята колци с железни върхове, които после изваждали и на мястото им натиквали лозови пръчки…“
И родила се лозата в опитомен вид, а тя пък родила грозде и людете се научили от гроздето да правят напитката, наречена ВИНО. Която според Хипократ е най-полезната от питиетата и най-вкусна от лекарствата.
Да надникнем из календара на виното.
… 7000 г. пр. Хр. – На такава възраст са открити находки от старо вино в Южен Кавказ.
… 5000 г. пр. Хр. – В Египет се прави вино, наричано „целебна отвара“.
… 460 г. пр. Хр. – Бащата на медицината Хипократ го ползва за свалянето на температура.
… 129 г. пр. Хр. – Лекарят Марк Аврелий лекува с вино рани на гладиатори.
… 1179 г. – Хилдегард фон Бинген заявява, че бирата е за пиене, а виното за лечение.
… 1235 г. – Издаден е първият справочник на вината.
… 1797 г. – Написана е първата дисертация за лечебните свойства на вината.
… 1892 г. – За първи път се издава медицинска рецепта за покупка на вино.
Хилядолетия вече човекът е с най-полезната от напитките и най-вкусната сред лекарствата и хилядолетия е отдавал и отдава почит към нейните богове и божества.
Безспорно из земите на Балканите върховното божество на виното и лозарството е ДИОНИС. Името му означава „син на Зевс“. Почитан е бил от старите гърци, траки, македонци, илири и други населители на Балканите, като култът му е прескачал и из по-далечни земи. Това се потвърждава и от факта, че освен из Балканите, негови светилища е имало в големите културни някога средища Тива, остров Наксос. В България най-много светилища има в районите на Родопите и Пирин планина. Образът му е представян най-често на оброчни плочки от мрамор или друг камък, а в по-ново време художници го представят и на платна. В чест на Дионис са уреждани състезания и всевъзможни тържества, наричани ДИОНИСИЙ. Това са веселия, организирани в негова чест, в които са участвали сатири и менади и вечно пияният Силен, духовният учител на Дионис. От празненствата Дионисий се приема, че се ражда театърът.
В древния Рим, а и из други земи, се тачи и бог ЛИБЕР. В негова чест са провеждани празниците ЛИБЕРАРИИ, които са свързани също с веселието и оплождането.
Дионис не е старогръцки бог и е пришълец на Олимп. Пришълец е и в Рим, но там само са сменили името му и от Дионис е станал БАКХ / Вакх/, като функциите са му пак на покровител на виното и лозата. В представите на римляните, а и на траките, той е красив младеж. И Бакх, както Дионис, е почитан с много празненства, на които менадите са наречени ВАКХАНКИ.
Пропуск ще е да не се споменат имената и на другите божества, които се явяват като епитети на Дионис. Един от тях е БАСРЕЙ, чието име означава Шумния, Веселия. Друг пък е ИАКХ, означаващ вик, вопъл. Дионис във функция произвеждащ вино се припокрива с ЛЕНЕЙ, като името му в превод е „изтикващ сокове от грозде“. Много празненства са се правели най-често пред храма му Ленеон в Атина. ЛИНЕЙ пък е епитет на Дионис, чието име буквално е „освобождаващ от грижи“. Има и бог НИЗЕЙ, покровител на виното, който е бил отгледан от нимфи в планината Низа. Друг пък е ЕЛЕЛЕЙ, чието име идва от възгласа „елелей“.
Дионис обаче си е имал и предшественици. Един от тях, САБАЗИЙ, е бог на лозарството и виното, чието име означава „Спасител“. Този бог не е само тракийски, но е малко и фригийски. Оброчни плочи са му откривани и по долината на Струма. С Дионис се свързва и ЗАГРЕЙ. Този бог е орфически, роден е от богинята Персефона и е разкъсан от титаните. С историческата съдба на Дионис се свързва и ЕРИГОНА, дъщерята на Икар, която Дионис обладал и я превърнал в лоза. САТИРИТЕ /в Рим Фауни/ са полубожества, придружители в шествията на Дионис и Бакх. Същата роля са изпълнявали и МЕНАДИТЕ / Вакханките/.
Може би единственото физическо лице, обожествено като покровител на виното и лозарството, е бил великият пълководец Александър Македонски, който е бил превъзнасян и като нов Дионис.
И сред всичките тези богове и техни спътници идва още един, който в голяма степен ги измества по знатност, а и по чествания, поне из наши земи. Това е Свети Трифон Зарезан, един мъченик на Християнството. Наричан е още Трифон Чипия, Трифон Пияница, Трифон Зарезой.
В житейската си съдба Трифон е човек, извършил много чудеса и най-вече лечения на болни, на които лекарите не могли да помагат. Бил посечен с меч на 14 февруари 264 г. в италианската област Умбрия от римски воин, защото вярвал в Християнството. Костица на Свети Трифон сега се съхранява в църквата „Св. Георги Победоносец“ в Черниче. От тази църква започват всички лозарски тържества, организирани най-вече от Винената партия с председател Иван Лулейски, която вече повече от 20 години единствена в страната, а и в света, живее само с призива веселието да е постоянен спътник в живота на хората.
Вестник “ Топ Преса „
Be the first to leave a review.