Разнообразна, оригинална и силно изразителна поезия
Елена Биларева: Понякога човек може да каже достатъчно, и дори повече, в 4 стиха, отколкото в две страници
Юлия БАЙМАКОВА
Елена Биларева, родом от град Гоце Делчев, се определя като „магистър по статистика и поет по душа“. Макар и млада, тя вече е издала четири стихосбирки – „Чувства под прикритие“, „Среднощно кафе“, „Да догониш нежност“ и „Соната за пиано и сърце“. Поетесата с готовност откликна на молбата ми да даде интервю специално за читателите на вестник „Топ Преса“.
– Елена, кога усетихте магията на поезията като читател?
– Още като дете. Любовта към четенето и изящното слово идва преди всичко от майка ми. Близките ми казват, че още 3-годишна съм научавала различни стихотворения наизуст и съм ги рецитирала пред близки и познати. Малко по-късно, когато баба ми Елена и майка ми ме научиха да чета, много харесах приказките на Валери Петров, в които той вплиташе и стихотворения. Исках да стана като него. 🙂 Харесвах още Ангел Каралийчев, Асен Разцветников, Стоян Ц. Даскалов, Джани Родари, Андерсен и много други. Благодарна съм, че в първи клас попаднах на учител творец – големия художник Николай Маринов, който също има принос към изграждане у мен на любов към изкуството като цяло.
– На този етап от живота си какви четива предпочитате? Прозата представлява ли интерес за Вас?
– Предпочитам съвременна поезия и проза. Харесвам и български, и чуждестранни писатели. В последно време открих като автори Фредрик Бакман и Ерик – Еманюел Шмит. От съвременните български писатели любима ми е Здравка Евтимова.
– Имате ли любими поети? Давате ли предпочитание на жените творци на поезия?
– Имам любими поети и повечето са български автори. В „женската“ поезия може би понякога се припознавам по-лесно, но невинаги. Поетът и писателят за мен нямат пол и възраст.
– Кога разбрахте, че и Вие имате поетическа дарба?
– Постепенно. Когато Евтим Евтимов се съгласи да напише предговора към първата ми (и според мен доста несръчна) книжка, помислих, че това се е случило само и единствено защото той беше голям кавалер и много добър човек, но с времето започнах да си мисля, че може и да е видял поне капка талант у мен. 🙂 Много съм благодарна и на други наши популярни творци за подкрепата – на Маргарита Петкова, на Галена Воротинцева, на Камелия Кондова, на художника и мой приятел Николай Маринов и най-вече на семейството ми, което винаги е било зад мен.
– Обикновено хората са или математически тип, или романтичен. Вие сте изключение от правилото. Как съчетавате статистиката с поезията?
– Аз съм си човек с хуманитарна насоченост от дете, но така се стекоха нещата, че завърших Финанси, а после и Статистика. Благодарна съм на това стечение на обстоятелствата, защото открих, че мога да се справям и с неща, с които не съм вярвала, че мога.
– Лирическата героиня във Вашето творчество цени не само своята, но и чуждата свобода. В нейния образ може да открие себе си всяка влюбена жена, чиято любов не е егоистична. Какъв е Вашият коментар по този въпрос?
– Мисля, че свободата на избора е едно изключително важно условие, за да просъществува една любов във времето. Нищо не трябва да се случва против волята на когото и да е от партньорите. Аз не вярвам, че човек трябва да прави сериозни компромиси със себе си. Всичко трябва да се случва по собствена воля.
– Образът на героинята в поезията Ви е многопластов. Докъде се простират приликите между нейния характер и този на създателката и?
– Понякога авторът иска да прилича на лирическия си герой, т.е. той проектира себе си в него, но и до известна степен идеализира героя си, според собствените си потребности към момента.
– В поезията си задавате редица въпроси, например за човешката същност – „Зли ли сме?“ Чувства се желанието Ви да станем по-добри, да запазим детското у себе си. В този смисъл – какво е мнението Ви за възпитателната роля на поезията?
– Поезията е един от начините да възпитаме и съхраним доброто у себе си. Да бъдеш автор е отговорност заради внушенията и посланията, които изпращаш към читателя. Според мен авторът трябва да възпитава у себе си самокритичност и доброта. Само сърцето може да изпрати правилните послания.
– В много от творбите си изразявате непримиримост към недъзите на съвременността („Хаос“, “Нахалство“, „За нашето време“). Проявявате съпричастност към съдбата на социално онеправданите хора („Празен билет“). Тези стихотворения по-трудно ли се раждат в сравнение с любовните?
– Зависи от емоцията, която изпитвам в момента на написването на стихотворението. Колкото е по-усетена и отлежала емоцията, толкова по-силно е посланието, според мен.
– Ведрост и красота има в стихотворенията Ви за лятото. Това ли е Вашият любим сезон?
– Обичам този сезон. Темата за лятото е много благодатна.
– Мило звучи стихотворението „Малкият град“. Вие пътувате по света и имате база за сравнение. С какво нашето градче превъзхожда тези, които сте видели в други страни?
– Именно с това, че Гоце Делчев е моят роден град, той превъзхожда всички други места по света и аз винаги ще се връщам в него.
– Споделям общото мнение, че последната Ви стихосбирка – „Соната за пиано и сърце“, е връх във Вашето досегашно поетическо творчество, но ми прави впечатление, че тя е и по-тъжна. Дори само заглавията на някои творби говорят за това – „Разранени мисли“, „Реквием за днешния ден“, „Невежество“, „Слепота“, „Апокалиптично“… Горчилката на действителността все повече присъства в стиховете Ви. Основателни ли са според Вас тези констатации?
– Мисля, че е много рано да се говори за върхове. А някои от стихотворенията звучат минорно, наистина, особено в „Соната за пиано и сърце“, но не мисля, че се концентрирам все повече върху негативното. Когато човек расте (а ние растем цял живот, или поне се надявам да е така), той минава през различни осъзнавания и прозрения, част от които водят до тези по-минорни мисли. Изразяването им в поетична форма ми помага да ги видя отстрани и да ги приема или преодолея.
– Чрез лирическата си героиня съвсем точно посочвате слабостите на модерния човек – отсъствие на любов към ближния, слепота за „истински красивото“, фалш. Освен с поезията, воювате ли с тях и по друг начин?
– Малко е нескромно, но ще цитирам част от стихотворението си „Да сме наясно“:
„Стените се разбиват със сърце
и пак със него се градят животи.“
Мисля, че човек трябва да се стреми да усъвършенства себе си и собствения си характер. Това, за мен, е единственият начин да подобрим света.
– И в последната Ви стихосбирка е застъпена темата за любовта, изразена оригинално в различни творби. Ще стане ли тази тема мост към Вашата следваща стихосбирка?
– Темата за любовта ми е любима тема. Следващата ми стихосбирка засега е само проект, при това в доста начален стадий, и тепърва ще се прави подбор на стихотворенията, но мисля, че няма да съм далече от истината, ако кажа, че любовта ще е една от водещите теми и в новата книга.
– Пишете за нравствени категории като съвестта, искреността. Как определяте поезията си – предимно като нравствена, философска или интимна?
– Като разнообразна 🙂
– Иска ми се да поговорим малко и за формата на стихотворенията Ви. Читателят остава с впечатление, че с еднаква лекота творите и в бели стихове, и в строфи. Така ли е?
– Чувствам се по-силна в класическия стих. За мен е и игра, и предизвикателство, и удоволствие да пиша в рими.
– Успешно използвате и сонетния жанр, като освен разположението на 14-те стиха по Шекспиров образец, организирате стиховете и по свой, оригинален начин. Така е в стихотворението „Струваш ли си“. Чувствате ли се откривател в това отношение?
– Не. В никакъв случай не се чувствам откривател, а по-скоро експериментирам.
– Много ми допадат лирическите Ви миниатюри като „Есен“. Вие как гледате на този жанр?
– Понякога човек може да каже достатъчно, и дори повече, в 4 стиха, отколкото в две страници.
– Метафорите, които използвате, са разнообразни, оригинални и силно изразителни („тежката дреб на мъглите“ , „А смехът до троха е изяден“, „Поливай стръковете вяра. / Изгребвай локвите тъга.“ и т. н.) Кога се раждат те – в процеса на писане или преди това?
– Това е интересен въпрос. Понякога на базата на няколко такива нахвърлени метафори построявам цялото стихотворение, а друг път тези емблематични за темата на стихотворението послания се зараждат в процеса на писане.
– Казвате, че „надеждите не се опитомяват“ и че „на питомните ноктите им закърняват“. Какви са Вашите най-смели надежди?
– Надявам се, че хората в България ще започнат да живеят по-спокойно и по-добре. Надявам се близките ми да са живи и здрави.
– Споделям напълно надеждите Ви. И в края на нашия разговор да си пожелаем още нещо – в недалечно бъдеще да отговаряме утвърдително на въпроса, който задавате в последната си стихосбирка:
„ … Изсипани във своето съвремие,
умеем ли да виждаме светулките?“
– Дано! Благодаря Ви за интересните и задълбочени въпроси и за вниманието, г-жо Баймакова!
– И аз Ви благодаря!
Be the first to leave a review.