Няма лъжа, няма измама – Тоягата на Джингиби
Обикновен делничен ден. Вървя си аз по пътя и срещам познати. Тук здравей, там здрасти, как си и така минава времето в раздумки.
– Как е стария? – питам за набора, като на майтап слагам ударението на (й) малко закачливо.
– Кой е стар бе? Стари са на ваш татко воловето. Ти си стар ми се отговори натъртено и с яд.
Бре, рекох си, какво ми трябваше да се захващам на приказка с тоя. Я си върви Митре по пътя, явно на това момче не му е било ден. Сутринта е стана до със задницата нанапреж. А пък с баща му сме почти набори. Аз не се обиждам ако ми кажат „стария“ като на майтап, но ето на има ги всякакви люде. Не разбират от шега и всичко им е криво. До обяд мразят себе си, след обяд мразят всички останали. Това е положението…
Продължавам си пътя за към среде село и понеже вече се смрачава, наближава ракиено време, та мисълта и погледа ми е към хоремага. Казва се хоремаг, защото там хората влизат като хора, а ракията ги прави да излизат като магарета. Поприказвахме си с тоя и оня по площада и гледаме, че хоремага е отворен и се пълни. Ето го отгоре се задава Бебата, и един зевзек/го подканва нарочно знаейки какво ще му се отговори:
– Айде бе Беба, оремака вейке отвори, къде се губиш?
– Айде, ама който ми дума Беба да го му отговаря той доста отбранително.
– Ха, ха, ха – смях. Хайде да влизаме, че няма да заварим свободни места.
– Седнали сме на столове около маса, ракията ни е сервирана, мезетата също и в тоя момент, когато сме си чукнали с чашите, с „хай наздраве“ се чува: заповед:
– Мииирно!
– Застиваме мирно при заварена поза с вдигнати чаши и чакаме командата свободно, но такава не последва.
– Ох, умале ми ръкъта вейки. – изохка аго Байрам Ковача.
– В кръчмата е влезнал Колич (Никола Николов Шкуртов), накривил калпак, с фигура като казашки атаман. Той е изкомандвал мирното – /приятел на цялото село и музикант от класа./
Дай свободно бе, шашкънин – казва чичо Ман. Хубав човек, но много хубаво не видял току подкачаше децата по пътя:
– Ей, опулен гъз, ела тува – и лу ша го цифни, като се подсмива под мустак, та децата където и да го срещнеха му думаха – Пульчо. Отиде си чичо Ман (Диман) с неговите си майтапи.
– Нески от социалния патронаж ми донесаа пилешко с картофи. Чичо Ман ша яде, ша пие, ша живее – казваше той. Лека им пръст на поминалите се!
След първата наздравица следва втора, трета и започваме да си разказваме в надпревара разни истории. Един от компанията разказва, че на времето е имало много дракуси и, че те през вода не са минавали. Дракуса го е било страх от водата, за да не си измокри краката, а друг каза, че не е имало дракуси и, че всичко е било лъжа и измама. Намесиха се и други хора в спора, стана интересно, а някой каза, че това за което се разказва по-нататък се е случило в едно от селата на общината преди доста години в миналия век, когато е имало един нашенец, който е проследявал нощно време пийнал сам човек от хоремага или кръчмата, използвайки тъмнината по неосветените улици. Изпреварвал го е знаейки къде живее и от къде ще мине, заставал в засада и издебвайки го на някой ъгъл или кьоше на къща го е стивасовал с приготвена за тая цел (сопа) гьосторица, въстигарка или както се казва там – тояга по гърба с всичка сила, след което е бягал за да не го видят, познаят или хванат. Пияният, едва движещ се и клатушкайки се, нищо не виждаш и нищо не подозиращ изпада в ужас и шок от удара и на другия ден домъкнал се вече до дома си, ако си спомня нещо си мисли, че Джингиби го е бъфтал. Ако нищо не помни се чуди защо го боли гърба. Хайде, че главата го боли е разбираемо, от алкохола е. Но защо го боли гърба? От дълго време всяка вечер така, ту с един, ту с друг, прааас на тоя една тюяга. прааас на оня една тюяга (понапили се бол), ето че една вечер се случило същото на един нашенец, който не е бил много пиян. Изял той една тояга по гърба си и като се обърнал моментално видял и ужким познал кой го е ударил. Удрящият разбира се избягал, но оттогава станало ясно, че не дракус или дух, а човек „Джингиби“ ги върши тия зулуми за собствено удоволствие.
От всичко това жените са най-доволни и се радват най-много, като си разказват, че така им се пада на пияниците, които биели жените си, кефят се и нека да разберат мъжете им хубаво ли е да та бъфтат. Кой на когото може да надвие в края на краищата.
Не знам дали това е вярно, но разправяха още, че когато една надвечер същия тоя „Джингиби“ е бил застанал на ъгъла на една къща и е причаквал в засада поредната си жертва, стопанина на къщата го е забелязал от някъде и си е помислил, че това е крадец, /което казват, че не е бил много далеч от истината/. Промъкнал се тихичко зад него и му изпраскал два-три шамара във врата. Побягнал нашенеца „Джингиби“ с Ох и Ах и се не видял, за да му стане ясно – лошото хубаво ли е. След това цяла седмица му е миришел врата на изгоряла гума и феродо от загрявката, която е получил на местопроизшествието. Така и не можа да се разбере кой е този нашенец, не че сега ги няма вече такива дракуси, има ги и то в различни родове мъжки, женски и т.н. Да не дава Господ и на баш душманина да го срещне нощно време от засада или да му влезе такъв дракус, дух, таласъм, караконджор, дявол, шейтан или вампир в къщата. Ще си има много емоции свързани с неприятности и разправии, но според мен душманите го заслужават.
След излизане от кръчмите по тъмните улици на Сатовча се чуваше някой да пее: „Край Босфорааа шум се дига, святкат саби, щикове“. От друга улица някой се провика „Дали ще ги видя още веднъж Сатовчанските хълмове?“
А в отминали, вече стари времена се чуваше да се пее още по-пиянската:
„Хем ша ги колим, хем ша ги бесим, да живеят тарикатите -е-е-е-“
И така делничните и почивни дни се изнизват един след друг от както свят светува. Годините си минават една след друга. Много често и периодично сатовчанските камбани оповестяват с траурен звън поредния умрял човек, за който ние живите се шегуваме, че е отишъл да носи вода на умрелите, преди него, докато бъде сменен от следващия умрял човек, а на задушниците задължително да ги преливаме е наше задължение. – Има кой да мисли за това – кой кога каза „ набора за който стана въпрос в началото на този разказ и посочи с поглед нагоре към небето, който премълча и не каза нищо за тия, които лежат от векове в земята – лека им пръст на всички умрели.“
Be the first to leave a review.