Connect with us

Култура

Св. Григорий, епископ Нисийски

Published

on

С душевното си око бодърстващ, светителю, бодър пастир си се явил пред света,
а с жезъла на твоята мъдрост и с топлото ти покровителство
ти си прогонил злословещите като вълци
и невредно си запазил стадото, Григорие всемъдри.

Св. Григорий Нисийски бил писател, философ и богослов

Днес Православната ни църква чества денят на св. Григорий, епископ Нисийски, преподобният Дометиан, епископ Мелитински, св. Маркиан. и св. Теофан Затворник.

Св. Григорий Нисийски бил писател, философ и богослов. От него са останали образцови аскетически трудове, проповеди и речи, както и многобройни писма.

Кратко животоописание

Св. Григорий Нисийски е брат на Св. Василий Велики и на св. Макрина*. Присъствал на II Вселенски събор и изобличил еретиците. Живял добродетелно до дълбока старост. Починал в 394 година.

† Траянополский епископ Иларион, Пространен православен месецослов, изд.Тавор

* Св. Григорий е също брат на Св. Петър Севастийски.

“Считам, че трябва, – пише св. Григорий Нисийски, – да обръщаме внимание и на това, че като остават небрежни, мнозина от пристъпващите към благодатта на кръщението, сами себе си заблуждават и биват почитани като възродени, без действително да са такива… Ако банята на кръщението е послужила на тялото, а душата не е свалила от себе си страстните нечистоти, а обратно – животът след тайнодействието е като живота до тайнодействието, то макар и да звучи смело, ще го кажа и няма да се отрека – че за такива водата остава вода, защото в родения ни най-малко не се оказва дара на Светия Дух.”

Свети Григорий Нисийски оставил множество съчинения, в които се проявил и като духовен ритор, и като догматик изобличител на ересите, и като тълкувател на Свещеното Писание, и като учител по нравственост.

Ораторският му талант се изявил в надгробните слова за светите Мелетий Антиохийски, Василий Велики, света Макрина и в похвалните слова за светите Ефрем Сирин, Григорий Чудотворец, мъченик Теодор Тирон, 40 мъченици севастийски, първомъченик Стефан.

Известни са празничните му слова за Рождество Христово, за Богоявление, Пасха (5 слова), Възнесение Христово, Петдесетница, Сретение Господне.

Най-хубавите му догматични съчинения са: 12 слова срещу Евномий и Катехизис, които съдържат наставления как да се постъпва при обръщане на езичници и иудеи и как при разобличаване на еретици. В съчинението си против Евномий той опровергава учението му и доказва божествената същност на Божия Син, като обяснява и християнското учение за Светата Троица.

Учението за Света Троица, и особено за Бог Свети Дух, той защищавал от съвременните заблуди в много свои съчинения: в словото за Светия Дух против македоняните, в словото за Божествената същност на Сина и Духа, в словото за вярата до Симпликия, до Авлалия за това, че няма три Бога, до елините, в словото против Арий и Савелий.

Към догматическите съчинения на свети Григорий се отнася “Шестоднев”, където решава въпросите, останали без отговор в “Шестоднева” на свети Василий Велики, съчинение срещу манихеите, за сътворението на човека, изследване за децата, умрели некръстени, и съчинение за душата и възкресението.

За разясняване на Свещеното Писание написал няколко съчинения под формата на размишления: Осем беседи върху III глава от Еклисиаст, Петнадесет беседи върху “Песен на песните”, Две разсъждения за надписите на псалмите и беседа за шести псалом, Пет беседи за Господнята молитва, Осем беседи за блаженствата.

Към нравствено-аскетичните му съчинения се отнасят: три изследвания за християнското съвършенство, за целта на живота по Бога, за истинското подвижничество, за девството, за любовта към бедните и други.

От него са останали и 28 писма.

 

 

Култура

Въвеждане на Пресвета Богородица в храма – Ден на християнското семейство

Published

on

Въведение на Пресвета Богородица в храма.
Фреска от ок. XIV в. от Мануел Панселинос,
Съборната черква “Протата” в Карея, Света Гора Атон. Източник: macedonian-heritage.gr

С решение на Светия Синод от 1929 г. този празник се чества и като Ден на християнското семейство и на православната младеж. Според преданието, на този ден се случило паметно събитие. Богородица била обречена от родителите си на Бога още преди рождението си.

Днес деца и родители ходят заедно на църква | Радио Веселина

 

На този ден малката Мария е била въведена в храма

Когато пречистата Дева навършила три години, праведните й родители изпълнили обещанието, което дали пред Бога, преди още тя да се роди. Затова те тържествено въвели своята дъщеря в Йерусалимския храм и я посветили на Бога.

Древните отци на Църквата, като възпяват Въведение Богородично със свещени песни, разказват как Йоаким и Ана събрали своите роднини и приятели; млади девойки със свещи в ръце вървели пред светата Отроковица, а след тях родителите водели пречистата Дева и я довели до Йерусалимския храм. Първосвещениците и служителите в храма ги посрещнали с пеене на свещени химни. Св. Герман, патриарх Цариградски, в една свещена песен влага такива думи в устата на св. Ана:

“Принасям на Господа моя обет, произнесен в скръб чрез моите уста. Затова събрах свещеници и сродници и им казвам: “Радвайте се с мене! Сега аз се явявам пред вас майка, довеждам дъщеря си и я предавам не на земен цар, а на Бога, Небесния Цар”.

Св. Дева била поставена на първото стъпало пред храмовия вход и, за почуда на всички присъстващи, неподдържана от никого, тя се изкачила свободно по 15-те стъпала и се спряла на най-горното.

Първосвещеник Захария въвел пречистата Отроковица в Светая Святих, където влизал веднаж в годината само първосвещеникът.

Праведните родители принесли дарове и жертви на Бога и след това, като поличили благословение от свещениците, се върнали с роднините си в Назарет.

Св. Дева Мария живеела при храма. Там в отделни помещения живеели млади девойки, посветени Богу, също така и вдовици, които служели в храма, подобно на пророчица Ана (Лука 2:36-38). Тук живеели също странници и пришълци. Към тях се присъединила и св. Ана, майка на св. Богородица, която овдовяла скоро след въвеждане на пречистата Дева в храма. Но тя живяла кратко време със своята пресвета Дъщеря. Скоро след мъжа си и тя починала.

Св. Дева се възпитавала под надзора на по-възрастните благочестиви девойки, опитни в Св. Писание и в ръкоделията. Тя усърдно се трудела, непрестанно се молела, обичала да чете Св. Писание. По такъв начин тя се готвела за своето високо назначение. Църквата я нарича прекрасна зора, от която изгряло Слънцето на правдата. “Дух Светий” – говори свещената песен – осветил тази, която пребъдвала вътре в храма и била хранена с небесна храна”.

Когато пречистата Дева стигнала до възраст, на която девиците, които се възпитавали при храма, обикновено се връщали в света и се омъжвали, свещениците поискали тя да постъпи по същия начин. Но пресв. Дева им открила своето желание – да посвети себе си Богу и да не встъпва в брак. Тогава те, по внушение от Св. Дух, я сгодили за престарелия Йосиф, роднина на нейните родители. Той станал покровител на пречистата Дева и уважавал обета, който тя дала пред Бога.

Иконата “Въведение на Божията майка” представя тригодишната св. Отроковица, възкачваща се по стъпалата и влизаща в храма. Изобразеното на тая икона събитие трябва да ни внушава желанието да водим децата си в храма Божи, от млади години да ги учим на молитва и слушане Св. Писание, за да могат и те да растат в благочестие и все по-високо да се издигат по стъпалата на добрите дела и благочестивите помисли.

Жития на светиите, Синодално издателство, София 1991 година.

Въведение Богородично за първи път се е отпразнувал като самостоятелен празник през 715 г. През 543 г. император Юстиниан Велики построил в Константинопол църква, посветена на Въведение Богородично.

Според църковния ни календар празникът попада в периода на Коледните пости. На този ден вярващите приемат Свето причастие, а с него и нови сили за духовен растеж и борба със злото – в себе си и в света.

 

Този ден става символ на въвеждането на младия човек в храма, в лоното на църквата и вярата, и на християнското семейство, чийто първопример са Дева Мария и съпругът й – праведният Йосиф.

На Въведение Богородично православната църква препоръчва на родителите да водят децата си на богослужение, да им разказват за вярата и за библейските събития, и така да ги възпитават в християнски дух.

Традициите казват още, че след църква, семейството се събира около масата на чаша вино, топла питка и вкусна гозба. Така се чества здравата връзка помежду всички, а масата се оставя неразтребена, за да дойде Богородица през нощта, да хапне и благослови дома.

Според народните поверия, на този празник българите гадаят какво ще е времето през следващата година. Ако е топло и слънчево, зимата ще е люта, а лятото-сухо, ако вали дъжд или сняг, зимата ще е снежна, лятото-дъждовно, а реколтата богата.

Много строго се спазва забраната да не се крои и шие дреха за мъж на този ден, защото ако го срещне вълк в гората, ще го нападне и изяде. Според народното поверие, нощите от 14 (или от 11 ноември) до 21 ноември, наричани „Мратински нощи”, са много по-лоши дори и от „Мръсните дни”, защото през тях най-лесно човек може да се разболее.

 

Continue Reading

Култура

Престижни награда за учениците на Заприна Глушкова от СУ Хаджидимово

Published

on

Престижни награда за учениците на Заприна Глушкова от СУ Хаджидимово и от XIII –я Национален журналистически конкурс „Стоян Михайловски“

Само преди по- малко от месец, на 25.10.2020 г., излязоха резултатите от XIII Национален журналистически конкурс „Стоян Михайловски“ който е един от най-престижните конкурси за журналистика, организиран в Русе. С  ученици, ръководени от Заприна Глушкова – преподавател по български език и литература в СУ „Никола Вапцаров“ в гр. Хаджидимово участва в него и успешните журналистически търсения на младите журналисти от хаджидимовското школо бяха оценени високо.

Поради усложнената епидемиологична обстановка отличените участници на СУ „Никола Вапцаров“ получиха наградите си само преди дни, чрез куриер, това съобщи на страницата си техният консултант Заприна Глушкова – старши учител по български език и литература в училището. Тя каза още: „Съжаляваме, че заради пандемията в страната, тази година официално награждаване няма да има. Точно там младите творци се запознават, обменят опит и стават приятели … Градят приятелство, което поддържа пламъка на техния творчески дух. Това са и целите на конкурса – развиване на творческото въображение и талант, укрепване на човешките ценности – родолюбие, човечност, доброта, взаимно уважение, признателност, патриотизъм, етническа толерантност, отговорност, както и споделяне на литературни дарби и създаване на творчески контакти.“

Така отново на престижните места застанаха талантливите ученици на Зарина Глушкова, а именно седмокласничката Анелия Спахиева, която получи призовото ВТОРО място, а Георги Спахиев от 12-ти клас (трета възрастова група) зае ТРЕТО място сред близо 250 участници от цялата страна. Двамата участници са единствените наградени представители и от региона и от област Благоевград, с изключение на поощрението което отиде в гр. Петрич.

Творческата задача по темата „Времето е жестоко“ провокира младите участници от Хаджидимово в конкурса да споделят мисли за отминалата учебна година. Тревогите, успехите и предизвикателствата, свързани с обучението в електронна среда, както и цената на приятелството, вдъхновиха и провокираха учениците на СУ „Никола Вапцаров“. Така, Средно училище „Никола Вапцаров“ смело се нарежда сред първите в цяла благоевградска област като средище на победители и таланти.

Конкурсът за литературно творчество и журналистика „Стоян Михайловски“ е вписан в Националния календар на Министерство на културата и подкрепен от Регионално управление на образованието – Русе.

      

 

Continue Reading
loading...

Facebook

КАЛЕНДАР

ноември 2020
ПВСЧПСН
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30 

ПОПУЛЯРНИ

Office Lizenz Kaufen Windows 10 pro lizenz kaufen Office 2019 Lizenz Office 365 lizenz kaufen Windows 10 Home lizenz kaufen Office 2016 lizenz kaufen