Събор на архистратиг Михаил и другите безплътни сили
Молитва към Свети Архангел Михаил
Събор на архистратиг Михаил и другите безплътни сили
Събор на св. Архангел Михаил и безплътните сили. Българска икона от XIV век (1344 – 1364 г.) от колекцията на Бачковския манастир.
Осми ноември е празник в чест на съборното единство на ангелските чинове.
Ангелите са безплътни сили или духове, служители на Бога и пазители на човеците (Евр. 1:14). Съобразно служението на Бога и отношението им към човеците, ангелите се явяват в девет чина по три лика или разряда.
- Първият, най-горният чин, са серафими, херувими и престоли (Ис. 6:2; Бит. 3:22;Кол. 1:16)
- Вторият чин са господства, сили и власти(Кол. 1:16; 1Петр. 3:22).
- Третият чин са начала, архангели и ангели(Кол. 1:16; 1 Сол. 4:16; 1Петр. 3:21)
Пръв из първоангелите е Архангел Михаил (което значи – „Кой е като Бога“.) Той е вожд или архистратиг на безплътните сили.
Архангел Гавриил – („сила Божия“) – е вестител на Божиите спасителни тайни.
Един от първите ангели – Деница (Ис. 14:12) се възгордял и с падането си увлякъл множество други безплътни сили и тъй се е появило злото. Злите духове – демоните, са станали такива поради злоупотреба със свободата.
Църквата се обръща с молитва към ангелите да ни закрилят и пазят от изкушенията на злите духове. Всеки човек, член на Църквата, има ангел пазител (Мат. 18:10).
† Траянополский епископ Иларион, Пространен православен месецослов, изд. Тавор.
Събор на свети архистратиг Михаил
Църквата е определила този ден в чест на светите ангели и най-вече на св. Архистратиг Михаил, когото счита за вожд на небесните сили.
Един от вишите ангели – Денница (Ис. 14:12) се възгордял и чрез своето падане увлякъл множество други духове; но всички ангели, под началството на св. Архистритиг Михаил, които останали верни на Господа, продължавали да Му служат и да възпяват славата Му.
На Църквата Божия са известни имената на Седем първенствуващи ангели, които винаги стоят пред престола на Господа. Всеки от тях има свое особено служение.
- Словото Божие представя св. Архистратиг Михаил като вожд на небесните сили и борец против духовете не тъмнината. Поради това той се изобразява с копие в ръка, а с краката си тъпчещ дявола.
- Архангел Гавриил според Св. Писание е известител на тайните Божии;
- Рафаил – церител на недъзите;
- Уриил – просветител на душите;
- Салатиил – почита се като молител и застъпник пред Бога;
- Йехудиил – прославител на Господа;
- Варахиил – подател на Божиите благословения.
Всички ангели се считат пазители на човеците и Църквата се обръща към тях с молитва – „Да ни ограждат с покрова на крилете на невеществената си слава и ни избавят от беди“.
© Жития на светиите. Синодално издателство, София, 1991 година, под редакцията на Партений, епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев).
Ангелът-пазител на всеки, който е приел св. Кръщение
Православната Църква вярва, че всеки човек има свой ангел–пазител, който се моли за него на Бога, съветва го да върши добри дела, внушава му благочестиви мисли и скърби за него, когато греши и забравя Божиите заповеди. Това вярване е основано на думите на Самия Христос, Който, посочвайки децата, казал на учениците Си:
„Гледайте да не презрете едного от тия малките, защото, казвам ви, техните ангели на небесата винаги гледат лицето на Моя Отец небесен!“ (Мат. 18:10).
В молитвата към ангела–хранител ние казваме:
„Свети ангеле, който си ми даден от Бога, добри мой пазителю,
моля ти се, избави ме от всякакви напасти, спаси ме от скърби!“
А при всяка служба на просителната ектения ние молим Бога да ни даде „мирен ангел, верен наставник, пазител на нашите души и тела“.
© Жития на светиите. Синодално издателство, София, 1991 година, под редакцията на Партений, епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев).
Събор на свети архистратиг Михаил и другите небесни безплътни сили
Благочестиво да празнува събора на светите ангели светата Църква е приела по преданието на боговдъхновените отци, след като отхвърлила древното нечестиво почитане на ангелите, установено от еретиците и идолопоклонниците.
Още в Стария Завет, когато човеците, като отстъпили от Бога – своя Създател, започнали да се покланят на Божието творение и на делата на своите ръце, като правели идоли по подобие на видимата твар, „на онова, що е горе на небето, що е долу на земята“ и принасяли жертви на слънцето, луната и звездите, които според тях обладавали живи души, в това време човеците се покланяли и принасяли жертви и на ангелите, за което се говори в Книга Царства: „кадяха на Ваала, на слънцето, на месеца, на съзвездията и на цялото небесно войнство“, тоест на ангелите, защото те са небесното войнство според казаното в Евангелието: „И внезапно се яви с Ангела многобройно войнство небесно“.
Това неправилно почитане на ангелите било силно разпространено и по времето на светите апостоли. Свети апостол Павел говори така за неправилното почитане на ангелите:
„Никой преднамерено да ви не прелъстява със смиреномъдрие и служене на Ангелите, като се впуска в онова, що не е видял, като безразсъдно се гордее с плътския си ум и не се придържа о Главата – Христа“.
Защото по това време имало еретици, които по вид изглеждали смирени, но с гордост мислели, че със своето въздържание и чист живот подражават на ангелите. Те учели да се извършва същото такова поклонение на ангелите, каквото се отдава и на Самия Бог.
След това се появили други еретици, които проповядвали, че ангелите са сътворили видимата твар и че, като безплътни, стоят по-високо и са по-достойни за почитане от Христа, Божия Син, а архангел Михаил наричали „бога на евреите“.
Накрая други, които се предали на магьосничество и прелъстявали човеците, под името на ангелите призовавали бесовете и им служели, като ги наричали „ангели“.
Тия ереси се умножили особено в Колоса (принадлежаща към Лаодикийската митрополия), където от мнозина се извършвало такова нечестиво подобно на идолопоклонство почитане на ангелите. А след като това неправилно почитане на ангелите било осъдено и отхвърлено, тогава било установено благочестивото и правилно тяхно почитане, каквото подобава на Божиите служители и пазители на човешкия род. И в същата тази Колоска страна, където преди тайно и нечестиво се извършвало почитанието на ангелите, започнало открито да се извършва православното празнуване на Събора на ангелите и започнали да се строят великолепни храмове в чест на светия архистратиг Михаил – началника на ангелите. Така в Хони, над чудотворния извор, бил построен благолепен и пречуден храм, в който на свети Архип се явил сам светият архистратиг Михаил.
Небесната йерархия и деветте ангелски чина според Псевдо-Дионисий Ареопагит
Празникът, посветен на Събора на светите ангели, е постановено да се извършва в месец ноември – деветият след месец март, първият месец от сътворението на света – като обозначение на числото на ангелските чинове, които се считат за девет от свети Дионисий Ареопагит, ученикът на свети апостол Павел, който като бил възнесен до трето небе, видял различието на чиновете на светите ангели и го обяснил на Дионисий, като на свой ученик.
Деветте ангелски чина се разделят на три йерархии – висша, средна и низша, във всяка от които има по три чина.
Първата – висшата и най-близката до Пресветата Троица йерархия – съставят серафимите, херувимите и престолите.
Най-близо от всички до своя Творец и Създател предстоят боголюбивите шестокрилати серафими, които видял и пророк Исаия, който казва: „Около Него стояха серафими; всякой от тях имаше по шест крила“ [Ис. 6:2]. Те са огнеобразни, като такива, които непосредствено предстоят пред Този, за Когото се пише: „нашият Бог е огън, който изгаря“; „престолът Му е като огнен пламък“ и явяването на „славата Господня … е като огън, който изпояжда“. Предстоейки пред Господнята слава, серафимите са огневидни според казаното: „Ти правиш Ангелите Си ветрове и служителите Си огнен пламък“. Те горят от любов към Бога, а и другите подбуждат към такава любов, както показва и самото им име, защото „серафим“ на еврейски език означава „горящ“.
Серафими, херувими и ангели. Стенопис от 1140 г. Италия.
Източник: odigitria.ru, по La Pintura Italiana. L’Altovtdioevo. 1994 Electa. Milano
След серафимите пред всезнаещия Бог, Който живее в непристъпна светлина, предстоят в неизказана светлост многоочитите херувими, повече от другите по-нисши чинове винаги сияещи със светлината на богопознанието, със знанието на тайните Божии и дълбината на Неговата премъдрост, сами просвещавани и просвещаващи другите. Тяхното име – „херувим“ – в превод от еврейски език означава проникване, разбиране или излияние на премъдростта, тъй като чрез херувимите се преподава на другите премъдростта и се подава просвещение на умните очи, за да виждат и познават Бога.
След това пред Седящия на превисокия престол предстоят богоносните (както ги нарича свети Дионисий Ареопагит) престоли, защото на тях като на разумни престоли (както пише свети Mаксим Изповедник) разумно почива Бог. А пък престолите се наричат богоносни не по същество, но по благодатта, дадена им за тяхното служение като такива, които тайнствено и непостижимо носят в себе си Бога. Почивайки върху тях по непостижим начин, Бог извършва Своя праведен съд според казаното от Давид: „Ти седна на престола, Съднико праведний“. Поради това чрез тях преимуществено се проявява Божието правосъдие: те служат на Неговото правосъдие, прославят го и изливат силата на правосъдието върху престолите на земните съдии, като помагат на царете и владетелите да извършват праведен съд.
В средната йерархия също се съдържат три чина на светите ангели: господства, сили и власти.
Господствата се наричат така, защото владеят над останалите чинове на ангелите, които следват след тях, сами бидейки свободни. И като са свободни от робския страх, както говори свети Дионисий Ареопагит, те доброволно и с радост служат непрестанно на Бога. Така преподават силата за благоразумно владичестване и мъдро управление на поставените на земята от Бога власти, та те добре да управляват поверените им области. След това те ни учат и да владеем чувствата, да смиряваме в себе си непотребните желания и страсти, да подчиняваме плътта на духа, да господстваме над своята воля и да бъдем по-горе от всяко изкушение.
Силите, които са изпълнени с божествена мощ, незабавно изпълняват волята на Всевишния и Всемогъщ свой Господ – Крепкия и Силния. Те вършат и превелики чудеса и преподават същата благодат на чудотворството на Божиите угодници, достойни за тази благодат, за да могат те да вършат чудеса, да изцеляват всяка болест и предвъзвестяват бъдещето. Светите сили помагат и на отрудените и обременени човеци в носенето на възложеното върху тях каквото и да било послушание и носят немощите на немощните, с което и се обяснява тяхното име – „сили“. Те също така и укрепяват всеки човек в търпението, та той да не изнемогва в скърбите, но с твърд дух и мъжествено да претърпява всички беди и със смирение да благодари на Бога, Който всичко устройва за наша полза.
Властите се наричат така затова, защото имат власт над дявола, за да усмиряват властта на бесовете, да отблъскват изкушенията, с които те нападат човеците и да не допускат бесовете да причиняват на когото и да било вреда в такава степен, в каквато те биха желали. Властите утвърждават добрите подвижници в духовните подвизи и трудове, като ги предпазват, за да не се лишат от духовното царство. А на борещите се със страстите и похотите помагат да прогонват злите помисли, вражеските внушения и да побеждават дявола.
В най-нисшата йерархия също има три чина: начала, архангели и ангели.
Началата се наричат така, защото началстват над нисшите ангели, насочвайки ги в изпълнението на божествените повеления. На тях е поверено също и управлението на Вселената и закрилата на всички царства и княжества, на всички земи, народи и племена; защото всяко царство, племе и народ имат за себе си – от небесния чин на началата специален закрилник и управител на своята страна. Освен това служението на този ангелски чин (според обяснението на свети Григорий Двоеслов) се състои в това да наставляват хората да отдават на всеки началстващ честта, подобаваща на неговото звание. Накрая, ангелите от този чин издигат достойните хора на различните почетни длъжности и ги поучават, та те да приемат властта не заради своя изгода и полза, не поради любов към суетната слава, но заради Божията чест, заради разпространяването и прумножаването на Неговата света слава и заради ползата на ближните, като служат на общите нужди на всички свои подчинени.
Архангели се наричат великите благовестници, благовестящи великото и преславното. Тяхното служение (както говори великият Дионисий Ареопагит) се състои в това да откриват пророчествата, познанието и разбирането на Божията воля, което те получават от висшите чинове и възвестяват на нисшите чинове – ангелите, а чрез тях – и на човеците. А свети Григорий Двоеслов говори, че архангелите укрепяват в човеците светата вяра, като просвещават техния ум с познанието на светото Евангелие и откриват тайните на благочестивата вяра.
Ангелите в небесната йерархия стоят по-ниско от всички чинове и от всички тях са най-близо до хората. Те възвестяват Божиите тайни и намерения, свързани с отделните хора, и учат хората да живеят добродетелно и праведно за Бога. Те са поставени, за да пазят всекиго от нас, вярващите: добродетелните човеци укрепяват, за да не паднат, падналите – повдигат, и никога не ни оставят, дори и да сме съгрешили, защото всякога са готови да ни помогнат, стига само ние да пожелаем това.
Но и всички висши небесни чинове се наричат с общото име „ангели“. Макар те по своето положение и по дадената им от Бога благодат и да имат различни наименования (като серафими, херувими, престоли), но всички заедно се наричат общо „ангели“, защото думата „ангел“ е название не на същност, а на служението според написаното: „Нали те всички са духове служебни, провождани да служат“. Тяхното пък служение е различно и не е еднакво и всеки чин си има свое собствено служение, защото премъдрият Създател не открива на всички в еднаква мяра тайните на Своето намерение, но от едните – към другите, като чрез висшите просвещава нисшите, откривайки им Своята воля и повелявайки им да я изпълняват, както това ясно се вижда от Книгата на пророк Захария. Там се говори за това как един ангел, след като беседвал с пророка, срещнал друг ангел, който му заповядал отново да отиде при пророка и да му открие бъдещата съдба на Йерусалим:
„И ето Ангелът, който говореше с мене, излиза, а друг Ангел идеше насреща му, и той рече на тогова: иди по-скоро, кажи на тоя момък: Йерусалим ще засели околностите поради многото човеци и добитък в него. И Аз ще му бъда, казва Господ, огнена стена около него“.
Разсъждавайки за това, свети Григорий говори: „Когато един ангел говори на друг: „иди по-скоро и кажи на тоя момък“, няма съмнение, че едни ангели изпращат други; нисшите биват изпращани, висшите – изпращат“.
Православната войнстваща Църква, която се нуждае от помощта на ангелите, празнува Събора на всичките девет ангелски чинове със специално моление, както и подобава, в осмия ден на този месец ноември, тоест в деветия месец, защото всички тези девет ангелски чина ще се съберат в деня на Страшния Господен съд, който ден се нарича от божествените учители на Църквата „ден осми“, тъй като, говорят те, след изминаването на седем хиляди години ще настъпи осмият ден, когато ще „дойде Син Човечески (и Божий, праведният Съдия) в славата Си, и всички свети Ангели с Него“, както Сам Господ е предсказал в Евангелието. „И ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба, и ще съберат избраниците Му от четирите вятъра“, тоест от изток, запад, север и юг.
Над всички по-горе споменати девет небесни чинове на ангелите за чиноначалник и вожд е поставен от Бога светият архистратиг Михаил, верният Божий служител.
Това събрание на светите ангели е получило наименованието „Събор на ангелите“, защото те всички заедно и единогласно славят Отца и Сина и Светия Дух – Светата Троица, на Която и ние на земята въздаваме слава во веки. Амин.
© Жития на светиите, преведени на български език от църковно-славянския текст на Чети-минеите („Четьи-Минеи“) на св. Димитрий Ростовски.
Виж също:
- Православен календар за текущата година
- Православната читалня: През вековете: Жития на светиите по векове
- Православната читалня: През вековете: Светоотеческо наследство
- Православната читалня: През вековете: Църковна история
- Духовни бисери от Св. Писание и Св. отци
- Православен речник
Be the first to leave a review.