Евгени Будинов: „Няма страшно за дейците на културата”
През 2010 г. бюджетът за култура е бил 102,5 милиона лева.
За тези 10 години през управлението на ГЕРБ той е увеличен постепенно на 245 милиона годишно, които след увеличението и за киното ще стане 270 милиона лева за 2021.
Едно интервю на Анжела Димчева
– Г-н Будинов, идват избори, а културният сектор е сред най-пострадалите от извънредната ситуация с КОВИД-19. Вие сте народен представител, но и част от артистичната гилдия. Това е предимство, защото познавате отвътре проблемите на творците от различните изкуства и можете да предлагате адекватни промени в настоящото законодателство. Какво важно се случи през 2020 г. в Комисията по култура?
– На първо място трябва да кажа, че в Комисията по културата и медиите работим консенсусно. И това се дължи най-вече на нашия председател – големия Вежди Рашидов, на неговия авторитет, подход и чувство за справедливост. Политическите пристрастия са на заден план в нашата комисия. Работата ни е насочена само и единствено в посока развитие на културната среда. Стремим се към резултати, от които колегите ни, заети в сферата, да имат реална полза.
Въпреки че беше необичайна година, през 2020 г. свършихме много работа в Комисията. Чисто статистически сме приели около 17 законопроекта и проекторешения. Но не броят е важен, а резултатът от всички тези промени. Като безспорен успех трябва да спомена приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за радиото и телевизията, който транспонира разпоредбите на Директивата за аудио-визуални медийни услуги. Страната ни е една от петте държави-членки на ЕС, която изпълни задължението си по приемане на новите разпоредби. По този начин не позволихме срещу България да бъде образувана наказателна процедура от страна на ЕК.
Друго постижение, с което много се гордея, е приемането на първо гласуване на промените в Закона за филмовата индустрия. Това е нещо страхотно и историческо. Законът не е променян съществено от 2003 г. насам. Чрез новите разпоредби се предвижда да се увеличи броят на филмите, както и финансирането на националното филмопроизводство. Създава се нова схема за възстановяване на разходи, която да стимулира инвестициите в сектора – т. нар. кеш рибейт. До момента бюджетът за кино бе 15-16 милиона за година. Идеята е да се увеличат с 10 милиона за производство на български филми и разпространение. Ако досега са се снимали 7 пълнометражни филма, те вече ще станат 12. Увеличава се броят на документалните, на късометражните, на анимацията. И други важни промени, които ще са в безспорна полза на културната общност. Общо бюджетът за кино ще стане 40 милиона, което никога досега не е правено. Уверен съм, че тези промени не само ще увеличат количеството на родните филми, но и тяхното качество. Ще доближим родното кино още повече до Европейското, към което семейство то принадлежи, запазвайки нашата уникална културна идентичност.
Работихме активно и по Закона за културното наследство, Закона за закрила и развитие на културата, Закона за устройство на територията и др. Трябва да спомена и приетия Проект на решение за отпускане на държавни парични награди за особени заслуги към българската държава и нацията на четирима заслужили български творци.
– Как оценявате политиката на правителството по отношение на мерките за подкрепа на творческия сектор – като цяло и в частност? Знаем, че театралните и музикални институции по целия свят затвориха без компенсации за трупите, бяха прекратени договорите на хиляди артисти, а у нас назначените на щат в театрите, филхармониите, оперните театри, читалищата продължиха да получават заплатите си.
– Да, така е! Забравяте библиотеките, галериите, музеите. В България има много ДЪРЖАВНИ културни институти и това е прекрасно! Българите си обичаме културата, имаме нужда от нея. Хората, които работят в тези културни институти, продължават да получават заплатите си, които ше бъдат увеличени с минимум 10 процента през 2021 г. Освен това държавата продължава да плаща режийните на тези институти и така трябва да бъде. Истината е, че сега е най-трудно за свободните артисти, които преди пандемията бяха най-добре платени.
– Достатъчни ли бяха инициативите, които ГЕРБ предложи в подкрепа на свободните артисти? Какви отзиви чувате от колегите си актьори?
– За мен лично парите и мерките за култура никога не биха били достатъчно. Смятам, че сектор „Култура” е най-важният. Това е и моята основна мисия в политиката: да насочвам фокуса към важноста на този сектор и да работя за повече финансиране, внимание и грижа за нашата култура. Въпреки това мерките никак не бяха малко. До този момент държавата не беше давала повече пари за култура. Помощта за независимия културен сектор общо е в размер на допълнителни 22,5 милиона лева.
Що се отнася до отзивите на колегите, беше изразено недоволство спрямо журито на Национален фонд „Култура” поради факта, че то е анонимно. Хората искат да знаят кой оценява проектите им. В момента в Министерство на културата се работи по регистър на всички свободни творци с точна статистика кой какъв продукт е произвел, какви данъци е платил и т.н. Целта е при следваща подобна извънредна ситуация (не дай боже!) всеки да получи помощ от държавата спрямо свършената от него работа. Ключовата дума тук е справедливост.
– Гласувахте в Парламента увеличен бюджет за култура за 2021. Какви са цифрите и как ще бъдат разпределени средствата? Имате ли информация от МК за предвидени нови програми?
– През 2010 г. бюджетът за култура е бил 102,5 милиона лева. За тези 10 години през управлението на ГЕРБ той е увеличен на 245 милиона за 2021 г., които с допълнителното увеличение за киното ще стане 270 милиона лева. На база на тези факти правя извод, че отношението на ГЕРБ и на премиера Борисов към културата ни е абсолютно безпрецедентно. Всеки може да словоблудства и да говори каквото си иска, но това са фактите. Това е бюджетът на Министерство на културата, отделно общините също отделят горе- долу толккова пари за култура.
Ние от ГЕРБ си даваме сметка, че културата и образованието са неразривно свързани. Знаете, че образованието е приоритет на правителствата на Борисов. Учителските заплати също бяха увеличени три пъти. Да си учител отново е престижна и добре платена професия и слава богу, защото в ръцете на педагозите е нашето бъдеще, те формират децата ни.
– Мисли ли се за творците в пенсионна възраст? Те бяха изключени при компенсаторните програми на МК за 2020 г. Особено сред писателите и художниците има хиляди автори, които получават мизерни пенсии и определено имат нужда от подкрепа.
– Има такава програма, тя се казва „Помощ за книгата”: нейните правила бяха актуализирани през лятото на 2020 г. Тя обхваща следните направления: 1. Българска и преводна художествена литература; 2. Българска и преводна хуманитаристика; 3. Литература за деца и юноши; 4. Културно наследство и съвременна култура. Само преди седмица МК стартира нова програма, озаглавена „Сесия за подпомагане на творчески проекти в областта на литературата”, чийто бюджет е 300 000 лв. Няма ограничение за възраст и жанр. Правилата за кандидатстване са опростени и до 10 февруари биха могли да кандидатстват писатели във всички жанрове – поезия, белетристика, драматургия, публицистика, литературна критика и история. Напомням, че по време на пандемията абсолютно всички пенсионери ще продължат да получават 50 лв. допълнително към пенсиите си. Минималната пенсия стана 300 лв. Над половин милиард лева са осигурени за целта досега.
– Какво споделят с Вас колегите Ви актьори относно противоепидемичните мерки? Съгласни ли са с 30% заетост на местата? Вие играхте ли в полупразна зала и какво е усещането?
– Нашето съсловие за жалост рядко е обединено и с единно мнение дори по важни въпроси. Някои колеги, особено тези на свободна практика, искат да играят, други се страхуват, трети не виждат смисъл заради намаления хонорар. Аз играех между 15 и 25 представления всеки месец. Сега имам най-много 5, но се радвам и на тях, защото за актьорската професия е важно да се практикува заради кондицията и формата. И с други професии е така. При много хора от различни поприща и бизнеси е тежко в момента. КОВИД-19 преобърна целия свят с краката нагоре. Но смятам, че в България сме по-добре от повечето държави в света – заболеваемостта е по-малка, мерките са доста по-леки. Но съм малко тъжен напоследък, светът ни никога няма да бъде същият, ще се промени завинаги, театърът и киното – също. На ход са технологиите и общуването от разстояние. Самотен живот в изолация! Това е бъдещето и ние вече живеем в него. Това малко ме подтиска, обичам директния контакт с хората, без 2 метра разстояние, без маска, да се смеем, да се прегръщаме, да се целуваме, да сме много хора заедно в препълнена театрална или концертна зала, мечтая тези неща да се върнат.
– Трудно ли съчетавате актьорската кариера с административната заетост като депутат? Имате реализирани повече от 70 театрални и филмови роли, изявявате се и като режисьор. Но в тази ограничителна ситуация имате ли нови идеи и как ще ги реализирате?
– О… имам много творчески идеи, винаги съм носил по много дини под крехките си мищници (смее се)… Когато остана без работа, си мисля за глупости (пак се смее). През лятото се надявам да поставя като режисьор една много хубава пиеса. В момента преговаряме за подробностите, имам и други идеи, но съм малко суеверен и не обичам да говоря за неща, които още не са станали. Но сега приоритет са ми последните месеци в Народното събрание. Трябва да свърщим важни неща. Законът за филмовата индустрия, за който споменах по-горе, е най-важният ми преоритет. Работим върху него от година и половина: бях част от работните групи, много съм навлязъл в материята и имам добри и адекватни предложения между първо и второ четене, които ще увеличат контрола на даваните пари за кино от държавата, защото това са нашите пари, парите на данъкопладците. Има и промени в Художествената комисия с цел да могат да печелят субсидии наистина най-добрите сценарии, повече млади и талантливи хора да могат да се възползват от тези пари и да имаме повече и по-хубави филми за зрителите. Едно от предложенията е в кината да бъдат прожектирани повече български и европейски филми. И още ред промени, които са за добро. Срещнах се с десетки дейци от филмовата гилдия, за да чуя исканията им. Но проблемът е, че всички дърпат чергата към себе си и се интересуват предимно и най-вече от парите. А истината е, че е по-важно качеството и гледаемостта на филмите. Мнението ми е, че те трябва да бъдат насочени към зрителите, разбира се, и художествената стойност е важна. Дано ни стигне времето за всички тези идеи, защото сме в края на мандата. Радвам се, че този законопроект е консенсусен и от абсолютно всички парламентарно представени партии сме обединени и гледаме в една посока: по-доброто бъдеще за българското кино.
– Все повече българи оценяват високо стила и визията на правителството за борба с корона вируса. Според вас какво още би могъл да предложи ГЕРБ на избирателите, за да е сигурен в победата си?
– Смятам, че мерките на правителството на ГЕРБ и Обединени патриоти с премиер Бойко Борисов са едни от най-добрите и адекватни мерки в Европа и света. Огледайте се какво става в другите държави, при съседите ни също. Мерките ни са едни от най-леките, а резултатите са едни от най-добрите. Адмирации и към НОЩ, към генерал Мутафчийски и към българските медици! Те са нашите герои. Искам да допълня нещо важно: ваксините в момента са най-голямото ни оръжие във войната с корона вируса, апелирам към хората да се ваксинират. Аз лично ще се ваксинирам при първа възможност. Не вярвам на фалшиви новини и на конспиративни теории, граничещи с фантастичния литературен жанр.
– Играете в култовия сериал на Нова ТВ „Откраднат живот”. Героят ви доктор Петмезов е с бисексуална ориентация и е болен от СПИН. Не смятате ли, че такава роля би повлияла на политическия ви имидж? Все пак сме на Балканите…
– Напротив, и като актьор, и като политик искам да бъда смел. Без страх да се хвърлям в различни предизвикателства. Заради ролята изчетох и изгледах всичко, свързно с тази хронична болест. Най- страшното при нея са предразсъдъците на останалите към серопозитивните хора. Затова тази роля се превърна в моя кауза. Трябва да бъдем по-информирани като общество по темата. Знаете ли, че медицината толкова е напреднала спрямо това заболяване през последните години,че ХИВ-позитивните хора, които са на правилна терапия и се лекуват, е необходимо да приемат по едно или две хапчета на ден и само след няколко месеца лечение вирусният им товар толкова намалява, че става незабележим и тези хора вече са абсолютно безопасни за околните. Те дори могат да правят секс без предпазни средства с партньорите си, без да са заразни, както и да имат абсолютно здрави деца. Важното е заболелите да бъдат колкото се може по- рано диагностицирани и да започнат терапия. Психологическата подкрепа от специалисти и приятели също е много важна. В България лечението на ХИВ е абсолютно безплатно и тези пациенти, освен че са абсолютно безопасни за околните, могат да живеят до дълбока старост. Даже в света има двама излекувани от ХИВ, но единият е починал от корона вирус. Много е важно да се говори за това и обществото да е информирано. Моят съвет е следният: когато си правите други кръвни изследвания, пуснете си и за ХИВ. В CheckРoint Sofia може да си направите безплатни изледвания и да получите психологична помощ и съвети, ако не дай боже сте заразени с ХИВ.
– Повечето столични театри са в район „Средец”. Тук е съсредоточена артистичната бохема и вярната публика. Но зрителите изпитват известен страх да посещават залите. Българинът би платил за онлайн излъчвания на спектаклите. Работи ли се в тази посока: платени стрийминг платформи?
– За мен Магията на театъра основно е в това, че се случва на живо, пред очите на публиката. Контактът с публиката вдъхновява, да я усещаш как диша, връзката, невидимата нишка между актьор и публика – това е изкуството! Един колега, който вече не е между живите, Ники Костадинов, светла му памет, казваше: „Да играеш в Театъра е като да пишеш с вилица върху течаща река!”. Онлайн представления – не, не виждам смисъл в това. Театърът е древно изкуството и ще пребъде независимо от конкуретните форми на интернет епохата. Поне аз мисля така.
– Какво е посланието Ви към нашите читатели в предизборната ситуация?
– Пазете се, не вярвайте на фалшиви новини. Проверявайте източниците си на информация и имайте памет. Спомнете си кой и как ни управляваше, преди ГЕРБ да се появи на политическата сцена. Политическата пяна, която използва езика на омразата и разделя обществото ни днес, няма да донесе нищо добро на България.
Визитка:
Евгени Будинов е известен български актьор и режисьр. Роден е на 20 юни 1981 г. в София. През 2004 г. завършва актьорско майсторство в класа на Стефан Данаилов и Илия Добрев. През 2018 г. завършва театрална режисура в ЮЗУ „Неофит Рилски”. Играл е в ДТ „Адриана Будевска” – Бургас, Малък градски театър „Зад канала”, Народен театър „Иван Вазов” и на всички театрални сцени в България с частни пътуващи представления. Зад гърба си има повече от 45 театрални роли и над 20 филмови роли. Работил е като автор и водещ в телевизионните предавания „Полет на нощта” (2009), „Преди обед” (2014 – 2015), „Мармалад” (2016). През 2020 г. поставя като режисьор „Последната нощ на Сократ” от Стефан Цанев на сцената на шуменския ДКТ „Васил Друмев”. От октомври 2017 г. е депутат от ГЕРБ в 44 Народно събрание, а от декември 2019 г. е зам.-председател на Комисията по култура и медии.
Be the first to leave a review.