СЕЛО ПАРИЛ
ОБРАБОТВАНЕ НА ЖИТНИ ХРАНИ И ДРУГИ ПРОДУКТИ
Хората в село Парил ядели „бъркан леб“ от ръжено и мисирено (царевично) брашно. За хляб и други тестени произведения всяко семейство сеело по 15 – 20 декара ръж и 3 – 4 декара мисир. Ръжта ожънвали на нивата, правели големи снопи, като от един сноп изваждали една тенекия зърно. Вършеели, т.е. очуквали ръжта на нивата. Разстилали шест големи снопа – по три един срещу друг, и се нареждали осем души – четирима от едната и четирима от срещуположната страна на снопите, като всеки удрял със специални дебели пръчки последователно – едните вдигат, другите удрят. Пръчката за очукване се състояла от две части – един дебел прът с височина около един метър, наречен дрък. В горния си край той имал нарез, в който завързвали въженце, дълго около 20-30 см, а на другия му край привързвали дебела къса пръчка, около 35-сантиметрова, наречена мангур. Като очукали всичкото зърно, постилали кълчищени черги и го веели на вятъра с помощта на големи лопати. После отново го пресявали с дармон (гъсто сито).
Ръжта докарвали в селото със специално изтъкани и ушити кълчищени чували и я изсипвали в хамбара. Последният се намирал в къщата близо до оджака. Царевицата окършвали и пренасяли в селото.Там я доизсушавали, после я обелвали и оронвали. Зърната прибирали в кошове „в някоя одая“.
Преди всяко месене на хляб занасяли на воденица зърно, от което да излезе 30-40 кила брашно. От него приготвяли хляб за две седмици. Хляба месели в „нощкови“ с квас. Най-напред пресявали брашното, правели му „дупчинка“ в средата и сипвали хладка водичка, защото, ако се замеси с вряла вода, хлябът почернява.
„Бърканият леб“ правели така: попарвали най-напред мисиреното брашно, като поизстине, прибавяли ръженото. Тогава слагали квас, който бил всъщност тесто, останало от предишното месене. Квасът стоял в специално глинено „квасарниче“ – гърне с похлупаче. Оставяли го някъде на хладно, за да не вкисне, но внимавали и да не замръзне. Отгоре го посолявали. За да втаса хлябът по-бързо, държали „нощковите“ в топла стая. Като се надигне тестото, правели големи кръгли самуни – средно по три килограма единият.
Всяка къща си имала пещ в двора. Запалвали я няколко часа преди хлябът да е готов за печене. В пещта горели върбови и хвойнови дърва. Отдолу фурната била настлана с рязани тикли, изпечени добре и наредени плътно една до друга. Особено вкусен ставал хлябът, когато изгаряли хвойнови дърва. След като дървата изгаряли, изваждали жарта с желязно гребло и метели тиклите с помет – специален парцал, натопен във вода. Хлябовете мятали с дълги дървени лопати. След изпичането им ги изваждали и ги поставяли върху чиста черга. Отгоре ги завивали с ленен месал и черга, „да позастинат“. Нареждали самуните в „нощковите“ изправени, т. е. слагали ги вертикално един до друг. В долния край постилали ленен месал, върху хляба – още един, пак ленен. Най- отгоре завивали с вълнена черга.
Пресни пити без квас правели рядко, само за празник, най-вече за Коледа. Печели питите в подница. Всяка къща имала по няколко подници. В тях пекли и баници. Всяка домакиня сама си правела подници на Еремия.Този ден много жени отивали на една поляна край селото и се разделяли на групи по три. Всяка от трите жени носела от три места по три паници глина. В глината замесвали козина за по-голяма здравина. Подниците сушели на слънце, после ги оставяли още месец – два в по-хладна одая.
Подниците били три размера: голям – за сватбен хляб, и две по-малки – за обикновена пита и за баница. Преди да пекат, затопляли хубаво подниците. Слагали ги в оджака върху три камъка. Познавало се, че подницата е готова за печене, когато сложените в нея трици изгаряли. Тогава я дръпвали настрана и след десетина минути била готова за печене. Ако трябвало да пекат пита, наръсвали подницата с брашно и тогава слагали питата. Баниците поставяли в тепсия и после в подницата. Отгоре захлупвали с железен сач, с дръжка. Върху него постилали жар, за да се пече и отгоре.
Баници замесвали в малки „нощовички“. Корите разточвали на кръг и ги пекли предварително на обърнат сач. После ги редели една върху друга – около десет на брой, а помежду им слагали сирене и мазнина. Често правели „зельници“, особено през пролетта и лятото. Хубави зелници ставали от диворастящи треви, които събирали около Парил. Известни на всички жени били: киселец, коприва, буличка, бабин прешлен и др. „Умиеме ги, сдробиме ги и ги вариме, после ръсим върху всяка кора от зельето и забела.“ Правели наложени баници, вити – много рядко.
Често приготвяли тиквеник. За него обикновено разточвали 6 -7 кори и на всяка слагали предварително настъргана сурова тиква и масло. Корите изпичали предварително леко на сач.
От царевично брашно ставал хубав „бъркадан“. Завира вода със сол, слага се брашно. „Колко души сте в тайфата, толко гръсти (шепи) се слагат.“ И се правят дупки с дървена точилка. Като поври доста на тих огън, се разбърква с точилката хубаво и се вади на лъжици от бакъра. Лъжицата се топи в забела, за да „се отпори по-лесно кашата“. Всяка лъжица каша поставят в „лаканя“ (глинен плосък съд). Върху първата „дипла“ (ред) на бъркадана се ръсело масло, отгоре слагали друга дипла, пак масло и т.н. Ядели го с мляко или мътеница. През зимата мазнината била обикновено мас от стопени пръжки.
„Закон беше за зимнина да си правиме кори, трахана, кускус и булгур. Кори (юфка) приготвяли така: замесвали ръжено брашно с вода, без яйца и мляко, разточвали на тънки кори, сушели на слънце и доизсушавали в пещта. Като изсъхнели хубаво, натрошавали ги и ги прибирали в чувалчета. Последните били ленени, тъкани специално за целта.
За трахана замесвали ръжено брашно с квас и го оставяли да втаса. След втвърдяване го претривали през сито. Получавали се малки топчета, които отново сушели в слаба пещ, обикновено след като е опечен и изваден хлябът. Във вряща вода слагали мазнина и пускали траханата, за да ври. „Надробиме после в нея чушки от туршия и всичко ядеме с хляб за закуска най-често, понякога и за вечеря.“
За кускус смилали на едро царевица, да стане на големи „кушлета“ (зърна). Измивали ги с вода, да се махне брашното и да се намокрят хубаво. Тогава слагали кушлетата в нощовата. Преди това размесвали ръжено брашно с вода на рядка каша, която изсипвали в нощовите, а отгоре слагали кушлетата. Две жени хващали от двата края нощовите и друсали, докато от зърната се образуват оваляни в брашно топчета, които след това пресявали с кожено сито. В голяма харкома (котел) сипвали две длани вода, слагали „ситни каменчета“, за да може по тропането им да са сигурни, че водата ври. Върху камъчетата поставяли пиростия, а върху нея – „пръчкино“ дъно от кош и отгоре голям ленен месал, който да излезе от горния край на харкомата. Тогава я напълвали догоре с кускус и завивали всичко това с ленения месал. Кускусът се варял на пара, докато се надуе. „Сетне го сложиме пак у нощковата, понеже е станал на топки“. Разтривали го хубаво с ръка и отново го сушели на слънце. Събирали го и го държали в „торбинки“. Приготвяли го за ядене, като го варели в мляко. Правели от него и манджа – слагали го в мазнина с червен пипер и лук, прибавяли месо и всичко ставало много вкусно.
За приготвяне на булгур измивали хубаво пшеница, сварявали я да омекне малко, после я сушели в пещта и я мелели на „булгурени каменье“. Слагали пшеницата между тези два камъка и ръчно смилали булгура. После го пресявали, да падне брашното, ако има такова, и булгурът бил готов. Варели го, после го заливали с препържена мазнина.
(Продължение
от миналия брой!)
Be the first to leave a review.