Уикенд: Цар Самуил не е убил брат си Арон
Най-сетне София се сдоби с паметник на поне един български цар – Самуил. Но монументът на владетеля, при когото България има най-голяма територия, предизвика срамни и унизителни спорове вместо родолюбиви думи и дела. Каквито Самуил без съмнение заслужава.
ЛИЛИ ГРОЗЕВА
10 века след смъртта му публицисти и историци продължават да пишат как той убива брат си Арон и цялото му семейство през 986 г. Все още звучат като глас в пустиня твърденията на няколко изследователи, че братоубийство не е имало. Защото не Самуил, а византийските пратеници в двора на Арон в Триадица/София са истинските убийци. Делото им е умело прикрито пак от византийски поданици – хронистите, които охотно списват един след друг измисления от тях гняв на Самуил заради измисленото предателство на Арон, който УЖ ИСКАЛ ДА СТАНЕ БЪЛГАРСКИ ЦАР.
Същите хорнисти сменят истинските убийци със Самуил, като твърдят, че за да смаже предателя, той заколел брат си и цялото му семейство с изключение на племенника си Иван Владислав, за когото лично се грижел.
За съжаление твърдението на византийските хронисти, че Самуил е убил брат си Арон и цялото му семейство, се подема охотно още от Паисий в неговата „История славянобългарска“, която историците не признават за сериозен научен документ, но продължават нейни тези като братоубийството например.
За пръв път съмнения, че то не се е случило, се прокрадват едва през 1956 г. тогава е открит Битолският надпис на цар Иван Владислав от 1016 г. Надписът е издлбан на плоча от бял мрамор, от която ТУРЦИТЕ ПРАВЯТ ДОЛЕН ПРАГ НА ДЖАМИЯТА в Битоля. Част от текста е изтъркан от краката на поробителите, но останалото: „ … се издига и прави от Йоан самодържец български. Този цар и самодържец български. Този цар и самодържец беше българин по род и внук на двамата благоверни Никола и Рипсимия (баща и майка на Самуил и Арон – б.р.), син на Арон, който е брат на Самуил царя самодържец и които двама разбиха в Щипон, днес Ихтиман, гръцката войска на цар Василий, където бе взето злато“. През 60-те години на миналия век изследователят на редната история и писател Йордан Вълчев задава въпроса: „Така ли би писал Йоан/ Иван Владислав,
АКО ЧИЧО МУ Е УБИЛ БАЩА МУ
ако не е имало мир и разбирателство между двамата. Възможно ли е при всички приписвани злодеяния в царския двор да мълчат майки, синове, боляри, патриарси, войскови началници“.
Историкът Борис Цветанов също категорично опровергава наслагването с векове твърдение, че Самуил е убил брат си Арон. Той изтъква, че „докато в Триадица празнуват победата при прохода Траянови врата на 17 август 986 г., Троянският кон – византийското пратеничество в двора на съцар Арон, наточва ножовете. Клането на Арон и цялото му семейство е поголовно. Заличени са следите и се пуска слухът, че го е сторил Самуил – било защото
ЗАПОДОЗРЯЛ БРАТ СИ В ПРЕДАТЕЛСТВО
било заради трона. Жив остава единствено Иван Владислав, който по това време е при цар Самуил“.
Самуил умира от разрив на сърцето на 6 октомври 1014 г., защото не може да преживее, че войниците му са ослепени от византийския император Василий Втори. Който е бил гей и извършва зверството, за да отмъсти за погубения си любовник. За това разказва пред „Уикенд“ неотдавна директорът на НИМ Божидар Димитров.
„Това е описано от византийските хронисти. Василий Втори е бил гей и не се е оженил до края на живота си. Умрял е без наследници. Любовник му е бил Никифор Вотаниат, неговият пълководец. Но за съжаление в битката при село Ключ, която не е генерално сражение, армията на Вотаниат е пресрещната от редовната българска войска, водена от Гаврил Радомир. В сражението лично Гаврил Радомир изтърбушил с копието си Никифор Вотаниат. Оттам нататък Василий II е трябвало да бяга. Но не можел да бяга с толкова много пленници. Тогава се е спазвало неписаното правило, че
ХРИСТИЯНИ НЕ БИВА ДА УБИВАТ ХРИСТИЯНИ ПЛЕВНИЦИ
И това, общо взето, се е спазвало. Василий II, вбесен от смъртта на любовника си, заповядал българските войници да бъдат ослепени. Като така е спазил правилото да не бъдат убивани пленници. Много педерастко решение.“
Be the first to leave a review.